H EBU (Ευρωπαική Ένωση Ραδιοτηλεόρασης) ισχυρίζεται πως η Eurovision είναι μια διοργάνωση στην οποία δεν έχουν θέση πολιτικά μηνύματα. Παρόλα αυτά, ο πολιτικός χαρακτήρας του διαγωνισμού δεν έλειψε από τη φετινή διοργάνωση, ειδικά στην προσπάθεια ξεπλύματος του κράτους – δολοφόνου του Ισραήλ. Τρεις βραδιές άκρως αποκαλυπτικές όπου παρά τις απαγορεύσεις, τους εκβιασμούς, τις κυρώσεις και τις όποιες άλλες απεγνωσμένες προσπάθειες της διοργανώτριας αρχής EBU, οι διαμαρτυρίες για τη γενοκτονία που διεξάγει το Ισραήλ σε βάρος των Παλαιστινίων εκφράστηκαν με τον πιο ηχηρό τρόπο μέσα και έξω από τον συναυλιακό χώρο της Eurovision στην πόλη Μάλμε της Σουηδίας. Η διοργανώτρια αρχή έκανε ξεκάθαρο ότι δεν θα ανεχτεί οτιδήποτε μπορεί να εξέφραζε δυσαρέσκεια για το Ισραήλ, απαγορεύοντας ευθύς εξαρχής τις παλαιστινιακές σημαίες.
Στο opening act του Α’ ημιτελικού της Eurovision, ο Σουηδός καλλιτέχνης με παλαιστινιακές ρίζες Eric Saade επέλεξε να τραγουδήσει με μια παλαιστινιακή μαντίλα δεμένη στο χέρι του. Η Ευρωπαϊκή Ένωση Ραδιοτηλεόρασης (EBU) διέγραψε από τα κοινωνικά δίκτυα το σχετικό απόσπασμα του τραγουδιστή με την αιτιολογία ότι δεν σεβάστηκε τη «μη πολιτική φύση του διαγωνισμού». Ενός μη πολιτικού διαγωνισμού που έχει αποκλείσει τη Ρωσία από το διαγωνισμό από το 2022, λόγω της εισβολής της στην Ουκρανία αλλά δεν ενοχλείται από τη συμμετοχή του Ισραήλ που διαπράττει γενοκτονία και δεν είναι καν μέλος της ΕΕ – που υποτίθεται ότι περιλαμβάνει η Eurovision.
Το δεύτερο περιστατικό αποκάλυψε το υποψήφιο με την Ιρλανδία στη φετινή Eurovision, Bambie Thug, αναφέροντας ότι η EBU το κάλεσε να αλλάξει το μακιγιάζ του το οποίο έγραφε στην αρχαία ιρλανδική διάλεκτο «Ελευθερία στην Παλαιστίνη» και «Κατάπαυση του πυρός».
Τρίτο περιστατικό, το πιο προσβλητικό και παρεμβατικό απ’ όλα. Ο Ολλανδός διαγωνιζόμενος Joost Klein κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου του Ισραήλ, κρύβει το κεφάλι του με ένα μαντήλι αποφεύγοντας να φωτογραφηθεί με την ισραηλινή τραγουδίστρια. Κατά την διάρκεια, μάλιστα, της συνέντευξης τύπου, η ισραηλινή τραγουδίστρια ρωτήθηκε από έναν δημοσιογράφο, «αν πιστεύει πως η παρουσία της στην φετινή Eurovision ενέχει κινδύνους για την ασφάλεια των αποστολών». Στην Εντέν Γκολάν, δόθηκε η επιλογή να μην απαντήσει αν δεν θέλει και τότε, ο Ολλανδός καλλιτέχνης αναφώνησε: «Γιατί όχι;». Ήταν τόσο τρομερή αυτή η ερώτηση όπου οδήγησε με συνοπτικές διαδικασίες τον αποκλεισμό της Ολλανδικής συμμετοχής στη Eurovision.
Η μετάδοση του ημιτελικού της Eurovision στην δημόσια τηλεόραση του Βελγίου διακόπηκε προς στιγμήν και στην οθόνη εμφανίστηκε ένα μήνυμα συνδικάτων που ανέφερε: «Πρόκειται για συνδικαλιστική δράση. Καταδικάζουμε τις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που διαπράττει το κράτος του Ισραήλ. Επιπλέον, το κράτος του Ισραήλ καταστρέφει την ελευθερία του Τύπου. Αυτός είναι ο λόγος που σταματάμε την εικόνα για μια στιγμή. Το να μην κάνεις τίποτα, απλώς να παρακολουθείς δεν είναι πλέον επιλογή. Η καταδίκη της γενοκτονίας του Παλαιστινιακού λαού παίρνει μεγάλες διαστάσεις κόντρα στις κυβερνήσεις των χωρών που υποστηρίζουν το κράτος δολοφόνο του Ισραήλ».
Το κύμα αλληλεγγύης στην Παλαιστίνη και καταδίκης του Ισραήλ πήρε μεγάλες διαστάσεις, ξεκινώντας από το αίτημα της μη συμμετοχής του Ισραήλ στο διαγωνισμό. Fans του διαγωνισμού μποϊκοτάρουν τη φετινή διοργάνωση και έχουν ενώσει τις φωνές τους με οργανώσεις και απλούς πολίτες που διαδηλώνουν καθημερινά όλη την τρέχουσα εβδομάδα έξω από τη Malmo Arena και σε κεντρικούς δρόμους του Μάλμε της Σουηδίας ως απάντηση στη συμμετοχή του Ισραήλ στην Eurovision, ενώ μαίνεται ο πόλεμος στη Λωρίδα της Γάζας και βρίσκεται εν εξελίξει η απερίγραπτη τραγωδία στη Ράφα.
«Πρέπει να υπάρξουν διαδηλώσεις, ο κόσμος πρέπει να εκφράσει την άποψή του, ο κόσμος πρέπει να κάνει μποϊκοτάζ», δήλωσε ο Μάγκνους Μπέρμαρκ, που συμμετέχει με το γκρουπ Gåte εκπροσωπώντας τη Νορβηγία, που, όπως οκτώ άλλοι συμμετέχοντες, έχει ζητήσει μόνιμη κατάπαυση πυρός. Η Νορβηγίδα τραγουδίστρια που θα παρουσίαζε στον τελικό την βαθμολογία της χώρας της στον τελικό, αρνήθηκε να το κάνει λόγω της συμμετοχής του Ισραήλ αλλά και η περσινή Σουηδή νικήτρια αρνήθηκε να παραδώσει το βραβείο στο Ισραήλ σε περίπτωση που έβγαινε πρώτη σε ψήφους η συμμετοχή τους. Επίσης αρκετοί καλλιτέχνες με το δικό τους τρόπο έστειλαν μήνυμα ειρήνης, καταδίκης του Ισραήλ, ζήτησαν κατάπαυση του πυρός στη Γάζα και εξέφρασαν την αλληλεγγύη τους στην Παλαιστίνη.
Κατά την εμφάνιση της ισραηλινής Γκολάν στη σκηνή της Eurovision με το Hurricane υπήρξαν αποδοκιμασίες «με την EBU να χρησιμοποιεί τεχνολογία κατά των αποδοκιμασιών για να εμποδίσει κάθε τέτοιο θόρυβο να περνάει στη ζωντανή μετάδοση». Σε βίντεο στο TikTok έχουν καταγραφεί αποδοκιμασίες σε βάρος της Ισραηλινής τραγουδίστριας με συνθήματα υπέρ της Παλαιστίνης αλλά στο βίντεο που έχει αναρτηθεί στον επίσημο λογαριασμό της Eurovision στο τέλος της εμφάνισης της Γκολάν ακούγονται μόνο χειροκροτήματα και επευφημίες. Με το πέρας του διαγωνισμού, η ίδια εκπρόσωπος του Ισραήλ ανάρτησε στα προσωπικά της social media βίντεο στο οποίο χλευάζει το κίνημα #freePalestine που την κατακρίνει, θυμίζοντας μας άλλες εποχές.
Η φετινή διοργάνωση έδειξε με τον πιο γυμνό τρόπο τον ρόλο της Eurovision ως μηχανισμό χειραγώγησης και πολιτικής παρέμβασης. Εκεί βρήκαν τρόπο – χωρίς βέβαια να κατακριθούν – οι Ουκρανοί να εμφανιστούν με μπλουζάκια «Λευτεριά στους υπερασπιστές του Αζοβστάλ», δηλαδή στους νεοναζί του τάγματος Αζόφ που πιάστηκαν από τους Ρώσους στο εργοστάσιο της Μαριούπολης, αλλά και ο Άδωνις Γεωργιάδης: «Η θέση μου για τα όσα έγιναν στην Eurovision με την συμμετοχή του @IsraelinGreece και γενικά για το πώς θα έπρεπε να αντιμετωπίζουμε τα γεγονότα στην Γάζα, χωρίς την υποκρισία της Αριστεράς. Η 2η θέση που το Ευρωπαϊκό κοινό έδωσε με την ψήφο του στην ομάδα του Ισραήλ είναι ένα σωστό μήνυμα». Θα σημειώσουμε πως η ψηφοφορία είναι εντελώς διαβλητή και δεν μπορεί να ελεγχτεί κάπως.
«Ενωμένοι από τη μουσική» είναι ο τίτλος της φετινής διοργάνωσης της Eurovison… Κι όμως, από την πρώτη κιόλας μέρα των ημιτελικών φάνηκε ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει αν τολμήσει κανείς και θίξει «τα ιερά και τα όσια» του κράτους – δολοφόνου Ισραήλ. Είναι πλέον φανερό πως το κεφάλαιο, κυβερνήσεις και Ευρωπαϊκή Ένωση δεν μπορούν να αφήσουν σπιθαμή αντίδρασης που δεν θα φιμώσουν προκειμένου να περάσουν τα συμφέροντα τους και την ιδεολογία τους, χρησιμοποιώντας κάθε μέσο και τρόπο.
Ο τίτλος «Ενωμένοι από τη γενοκτονία» μοιάζει πιο ταιριαστός σε μια τέτοια διοργάνωση…